Home » Blog » Stress klachten » Chronische stress. Hoe kom je ervan af?
Stress en het verminderen van spanning in geest en lichaam

Chronische stress. Hoe kom je ervan af?

door | 22 jul, 2023 | Stress klachten

Wat is chronische stress?

Wanneer spanning langdurig aanhoudt spreken we van chronische stress.

Wat is nu eigenlijk stress?

Stress is een reactie van je lichaam en je geest als we in contact komen met iets dat spanning/druk veroorzaakt. Een kleine hoeveelheid stress kan gunstig zijn. Op psychologisch niveau zorgt het voor motivatie en op fysiek niveau zorgt het voor een snelle reactie.

Oorzaken van chronische stress

  • Te veel te hard werken
  • Te lang achter elkaar mentale arbeid
  • Omgevingsfactoren
  • Voedingspatroon en leefstijl
  • Overmatig sporten
  • Te weinig slaap
  • Onvrede
  • Verslavingen
  • Emoties: denken, piekeren, woede, verdriet, angsten

Welke chronische stress klachten ontstaan van te lang teveel spanning?

  • repeterende gedachten
  • rusteloosheid, slapeloosheid en vermoeidheid
  • concentratiestoringen
  • hoofdpijn, nekpijn, rugpijn, stijve schouders
  • overmatig zweten
  • verminderde psychische belastbaarheid
  • ademhalingsproblemen
  • spierspanning door chronische stress
  • een verstoorde spijsvertering waaronder maagklachten
  • gewichtstoename of -verlies

Een aantal manieren voor het afvoeren van je spanning en stress klachten?

  • Breng eenmaal per uur je aandacht bewust naar je voeten. Voel daarbij je voeten gedurende ongeveer 30 seconden. Als je teveel in je hoofd blijft zitten dan raak je opgefokt en gaat dit ten koste van je concentratie.
  • Voel je handen. Dit is een oefening waarbij je bewust je handen voelt en de spanning uit je hoofd wegtrekt.
  • Doe regelmatig aan lichaamsbeweging.
  • Ademoefening. Haal bewust adem door rustig te ademen met je hand op je buik en adem bewust een paar keer in naar je buik en adem weer rustig uit.

Het belang van ontspanning en een goede hormoonhuishouding

Wanneer er te lang te veel spanning aanwezig is dan raak je opgefokt en ontstaat er chronische stress.  Bij chronische  stress, kun je overspannen raken of een burn-out krijgen.

Welke hormonen spelen een rol bij spanning en ontspanning?

Adrenaline: Adrenaline is het hormoon dat je klaar maakt voor actie wanneer er acuut gevaar dreigt.

Cortisol: dit hormoon wordt aangemaakt in de bijnierschors. Het zorgt ervoor dat je je in een stress situatie staande kunt houden. Het speelt een rol bij het verteren van voedsel, slaap en je afweersysteem.

Een langdurige aanmaak van veel cortisol put je lichaam uit, dat leidt tot chronische stress, dat leidt tot burn-out. Het is voor je gezondheid belangrijk om goed te herstellen van mentale en fysieke activiteiten.

Oxytocine: dit is de tegenhanger van adrenaline en zorgt voor een rustgevende werking.

Heb je hulp nodig bij het weer terug gaan naar ontspanning en het niet constant aan staan en ervaren van chronische stress?

Guasha helpt goed bij chronische stress klachten. Guasha zorgt ervoor dat de energie gaat stromen en opgestapelde energie wordt opgeheven waardoor evenwicht en balans ontstaat. Clienten geven aan meer rust en ontspanning te ervaren met een opgeruimd gevoel alsof er iets van hen afgevallen is.

Er zijn daarbij diverse behandelmogelijkheden bij zoals een rug-, nek- en schouderbehandeling, borst- en buikbehandeling, een hoofdbehandeling en  een armbehandeling en een  beenbehandeling.

Het vinden van rust in je lijf en hoofd is zo fijn en belangrijk. Je kunt altijd vrijblijvend een gesprek aanvragen naar de mogelijkheden.  

 

 

Gerelateerde artikelen

Geen resultaten gevonden

De pagina die u zocht kon niet gevonden worden. Probeer uw zoekopdracht te verfijnen of gebruik de bovenstaande navigatie om deze post te vinden.

0 Reacties

Verzend een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin